Aviation

Acties bij skeyes troffen tot nog toe 188.000 passagiers op Brussels Airport

Het aanslepend sociaal conflict bij luchtverkeersleider skeyes heeft de voorbije weken een grote impact gehad op Brussels Airport. Meer dan 188.000 passagiers zagen hun vlucht geannuleerd of vertraagd. Dat zei Arnaud Feist, ceo van Brussels Airport Company, donderdag op een persconferentie bij de voorstelling van de jaarresultaten. Volgens Feist “moet er dringend een structurele oplossing uit de bus komen” bij skeyes. Tussen midden februari en eind april moesten op Brussels Airport 403 vluchten geannuleerd worden doordat de dienstverlening van skeyes verstoord was. Die annuleringen troffen 49.000 passagiers en daarnaast liepen de vluchten van nog eens 136.000 passagiers vertraging op, en 3.500 reizigers misten hun aansluiting. Behalve de directe gevolgen is er ook imagoschade, aldus Feist. Zo zouden passagiers die moeten overstappen, kunnen kiezen voor een andere luchthaven voor die overstap. De luchthaventopman hoopt dat er vrijdag een oplossing uit de bus komt bij skeyes. Bij de luchtverkeersleider is dan een paritair comité gepland, waar directie en vakbonden opnieuw een uitweg zullen zoeken uit de impasse. “We wachten met spanning het resultaat af van het paritair comité ”, aldus Feist. “Maar het is moeilijk te begrijpen dat de hoofdstad van Europa geen vluchten kan uitvoeren als er enkele mensen ziek zijn. Er moet iets structureels gebeuren om dat op te lossen.”