Newsflash, Reisindustrie

ABTO Travel Trends Report: vakantiegedrag Belgen eindelijk in beeld

Sinds vandaag is het zover: het ABTO Travel Trends Report (ATTR) staat online! Deze interactieve rapporteringstool brengt maar liefst 43 elementen van het vakantiegedrag van de Belgen in beeld. Sinds de uitrol van het strategisch plan door de nieuwe ABTO-ploeg was één van de peilers het vernieuwen van het marktonderzoek. De oude maandelijkse rapportering gaf een te eng beeld van de trends in het snel evoluerend toerismelandschap. In samenwerking met GfK werkte een ABTO-werkgroep, onder leiding van Pierre Fivet, directeur Vacansoleil België & Frankrijk en bestuurder van ABTO, een unieke online tool uit. Het ABTO Travel Trends Report is uniek in België en Europa en geeft een zeer volledig beeld van de Belgische reismarkt. Dit alles werd deze namiddag wereldkundig gemaakt in het kader van een algemene presentatie voor de 21 ABTO leden en de media.

ABTO & GfK: een klare kijk op de Belgische reismarkt

Na een grondige evaluatie van potentiële partners koos ABTO voor GfK. Hun expertise in marktonderzoek algemeen en binnen de toeristische sector in Europa was voor ABTO een absolute toegevoegde waarde. Het resultaat van deze samenwerking is een permanente, online, interactieve en flexibele tool die de diverse stakeholders uit de toeristische sector een klare kijk geeft op de volledige Belgische reismarkt.

Travel Trends Report: uniek in zijn soort

Het ABTO Travel Trends Report onderzoekt maandelijks een indrukwekkende steekproef. Zo wordt het reisgedrag van om en bij de 30.000 Belgische reizigers per jaar grondig doorgelicht. De maandelijkse bevraging zorgt ervoor dat trends en evoluties zichtbaar worden. Vanaf februari 2019 worden ook vergelijkingen met voorbije jaren mogelijk. Het ABTO Travel Trends Report onderzoekt het reisgedrag van zowel de georganiseerde markt als de zelf samengestelde reizen. Ook dit is totaal nieuw. Bovendien vangt de nieuwe aanpak het probleem van dubbeltellingen wanneer een reiziger zelf een pakket samenstelt en bij verschillende organisaties een onderdeel van zijn reis boekt, volledig op. ABTO en GfK selecteerden in totaal 43 voor de sector relevante vragen. De antwoorden hierop geven een zeer volledig beeld van de Belgische reismarkt.

Interactief & onmiddellijk beschikbaar

Met deze interactieve en permanent up-to-date online rapporteringstool kan de gebruiker zelf filters instellen en zo duizenden combinaties maken met diverse parameters. De rapporten zijn direct beschikbaar. Een zeer waardevolle tool dus voor alle stakeholders uit de sector. Marketeers, product- en contractmanagers, productontwikkelaars, hoger management, planners en salesverantwoordelijken halen er snel en eenvoudig belangrijke, actuele marktinformatie uit.

43 parameters op maat raadpleegbaar

Het ABTO Travel Trends Report geeft een globaal beeld van de volledige Belgische reismarkt voor 43 zorgvuldig gekozen parameters. De gebruiker kan makkelijk één of meerdere filters instellen en zo zijn eigen deelrapporten per segment maken volgens zijn kennisnood. De 43 parameters omvatten sociografische gegevens, gegevens over de boeking, het transport, de accommodatie, de manier van boeken, bestemmingsgegevens, vertrek- en boekingsperiodes, geplande activiteiten, samenstelling van het reisgezelschap en het algemeen reisgedrag.

Toegang tot de gegevens

Alle gegevens zijn online beschikbaar in een ‘Full ATTR’-toegang voor de effectieve leden en partners van ABTO. Geassocieerde leden krijgen via een ‘Light ATTR’-toegang zicht op een tiental key data. Upgraden naar een Full-ATTR-toegang is natuurlijk altijd mogelijk via het ABTO partner-lidmaatschap.

Publicatie maandelijks dashboard

ABTO zal maandelijks op www.abto.be een dashboard publiceren met de belangrijkste gegevens, aangevuld met één bepaald topic dat een specifiek aspect van het reisgedrag toelicht. Pers en publiek worden op de hoogte gebracht via sociale media en persberichten.

Andere onderzoeken in de pipeline

Het ABTO Travel Trends Report is een brede basis met volledig zicht op de geboekte reizen van de Belgen. In een later stadium wil ABTO dit spectrum aanvullen met 2 bijkomende onderwerpen:

De customer journey van de Belgische reiziger: wat is zijn online en offline zoekgedrag alvorens hij zijn reis daadwerkelijk boekt?

De reisintenties van de Belg: wat en wanneer is hij van plan om te boeken en wat motiveert of weerhoudt hem om te boeken?

Deze 2 projecten wil ABTO in de loop van 2018-2019 opstarten.

In de TM-Newsletter van komende vrijdag presenteren we u alvast de eerste cijfers na 6 bevragingsgolven (november 2017 – april 2018).

Comments