Analyse

ABTO analyseert zomer 2018

Door: Bart Matthijs

In aanwezigheid van zijn leden en de vakpers maakte de Association of Belgian Travel Organisers (ABTO), vorige week donderdag 11 oktober in Wemmel, de balans op van de zomer 2018 voor de Belgische reissector. Pierre Fivet, lid van het ABTO-bestuur, zette de belangrijkste bevindingen en resultaten op een rijtje. De gegevens zijn gebaseerd op het ABTO Travel Trends Report (ATTR)*, de interactieve rapporteringstool van de vakvereniging in samenwerking met GfK, die op basis van 43 criteria het vakantiegedrag van de Belgen in beeld brengt. ATTR onderzoekt het reisgedrag van zowel de georganiseerde markt als de zelf samengestelde reizen.

*Respondenten leven en resideren in België en boekten een trip in de jongste 12 maanden. De periode april-oktober 2018 wordt aanzien als het ‘zomerseizoen’ 2018.

Woord van de voorzitter

In zijn voorwoord had Luc Coussement speciale aandacht voor de nieuwe ABTO-leden. Hij verwelkomde met veel plezier MisterFlySelectair (zoals bekend gemaakt tijdens het jongste Selectair-congres in Warschau) en Greentripper. Greentripper, dat vandaag nog onderdeel is van CO2Logic, richt op dit moment een aparte vennootschap op en zal als geassocieerd lid toetreden tot ABTO. Daarnaast zette Coussement ook het partnership met de Belgian Travel Organization (BTO) in de verf. ABTO en BTO ondertekenden op 18 september jl. een Memorandum of Understanding. Jan Van Steen, voorzitter BTO, tekende present voor de leden- en persnamiddag van ABTO. ABTO-voorzitter Luc Coussement blikte ook even vooruit op de belangrijkste agendapunten voor 2019:

  •  De lobbymachine naar Europa een versnelling hoger schakelen via de ECTAA (The European Travel Agents’ and Tour Operators’ Association). “ABTO wil daarmee de stem van zijn leden uitspelen in het Europese circus,” aldus Luc Coussement.
  • De nieuwe Europese regelgeving rond de billijkheid in platform-to-business relaties. De versterking van de consumentenrechten via de ‘New Deal for Consumers’.
  • De organisatie van de Belgian Travel Summit in het voorjaar van 2019. “Alle communicatie hieromtrent delen we de komende maanden graag met de lezers van Travel Magazine,” aldus Coussement.

7.000.000 pax

In totaal ondervraagde ABTO niet minder dan 6440 representatieve respondenten. Op basis daarvan kwam  voor de periode van april tot oktober 2018 een totaal geschat aantal reizigers van 7.055.589 pax uit de bus (nvdr. leeftijd > 2 jaar, minstens 1 nacht), goed voor 2.071.607 boekers (nvdr. verantwoordelijke voor de boeking ouder dan 18 jaar). We zetten voor u de belangrijkste resultaten van het ATTR-onderzoek op een rijtje:

  • 49% van de respondenten boekte een accommodatie en transport. 24% boekte de accommodatie en transport tegelijkertijd. 33% boekte alleen de accommodatie, 17% boekte alleen het transport.
  • Sterkte van de vroegboek maanden valt op (voor accommodatie): september, oktober, november en december zijn samen goed voor 28% van de zomerboekingen.
  • De belangrijkste boekingsmaand (accommodatie) is januari (20% van de zomerboekingen), gevolgd door februari met 13%.
  • 62% van de respondenten boekte de accommodatie online. Van de 38% die offline boekt, verlopen 38% van de boekingen face to face, 17% telefonisch.
  • Wanneer de accommodatie online wordt geboekt, laat 44% zich in de eerste plaats leiden door de prijs. Offline is de prijsfactor een minder doorslaggevende factor (32%).
  • Het transport wordt nog vaker offline geboekt (49%) in vergelijking met de reservaties van accommodaties (38%).
  • Het gemiddelde reisgezelschap is 5 reizigers (pax). 8% is soloreiziger.
  • De favoriete reismaanden zijn traditioneel juli (27%) en augustus (19%). Mei en juni waren moeilijke maanden (telkens 11%), omwille van het slechte weer in Zuid-Europa en het Wereldkampioenschap voetbal in Rusland.
  • Het gemiddelde aantal nachten is 4. 43% van de respondenten gaat voor minder dan 7 nachten. Slechts 19% gaat meer dan 14 nachten op reis.
  • Type accommodatie:
    • 1 hotel (46%), 2 chalet/cottage/gîte (17%), 3 appartement (10%). Kampeervakanties zijn goed voor 7% van de boekingen.
    • 53% gaat voor een 4+  sterren accommodatie.
    • Opvallend: 19% weet niet hoeveel sterren zijn accommodatie telt.
    • 32% kiest voor een kamer met ontbijt, 28% half pension, 26% all inclusive
    • 85% van de Belgische vakantiegangers spendeert zijn volledige vakantie in één accommodatie.
  • 61% van de boekingen kwam uit Vlaanderen, 29% uit Wallonië, 10% uit Brussel.
  • Belangrijkste bestemmingen top 10:
  1. Frankrijk: 24,05%
  2. België: 17,07%
  3. Spanje: 13,13%
  4. Italië: 8,96%
  5. Nederland: 6,70%
    De top drie is goed voor 48% van het aantal reizigers. In Frankrijk spant de Languedoc-Roussillon de kroon, gevolgd door de Provence en Bretagne.
  • Korte weetjes: 14% van de reiziger zijn 65+. 8% van de reizigers betaalt zijn reis nog altijd cash.
  • Belangrijkste vertrek luchthavens: Brussels Airport (62%), BSCA (14%) AMS (4%), Luchthaven Oostende-Brugge & Luchthaven Antwerpen (samen 4%), Eindhoven (3%).

Uitkijken naar februari 2019

Het is alvast uitkijken naar februari volgend jaar. Vanaf dan zullen de resultaten van het ABTO Travel Trends Report immers kunnen vergeleken worden met de gegevens van een jaar eerder. Waar het vandaag louter gaat om statische cijfers – die uiteraard 100% representatief en facteel zijn – zal het vanaf dan mogelijk zijn om ook de belangrijkste trends in het Belgische reislandschap bloot te leggen.

 

Bron: ABTO Travel Trends Report – Foto’s © Travel Magazine

Comments