Aviation

A4E: ‘Europese luchthavens moeten herhaling van zomervertragingen voorkomen’

Luchtvaartmaatschappijen aangesloten bij de belangenorganisatie A4E (Airlines for Europe) dringen er bij de Europese overheden en luchthavens op aan om actie te ondernemen om een herhaling te voorkomen van de grote zomervertragingen van vorig jaar. Ze waarschuwen dat er meer personeel nodig zal zijn en betere check-in services om een herhaling van 2017 te vermijden.

20 seconden extra per passagier

Door een onderbezetting en een gebrek aan voldoende diensten, zoals geautomatiseerde incheckbalies, nam het aantal vluchtvertragingen voorbije zomer met 300% toe, aldus A4E, een groepering die zo’n dertig Europese luchtvaartmaatschappijen waaronder Lufthansa, British Airways, easyJet en Ryanair vertegenwoordigt. Daardoor liepen tienduizenden passagiers hun verbindingsvlucht mis. De waarschuwing werd vanmiddag uitgestuurd tijdens de A4E Aviation Summit in Brussel.
Een recente EU-verordening houdt in dat er extra grenscontroles worden uitgevoerd in de luchthavens van de Schengenzone. Zo’n controle vergt ongeveer 20 seconden extra verwerkingstijd per passagier, wat gemiddelde neerkomt op een uur voor een volledige vlucht, berekende de belangenorganisatie. Door de aangescherpte regels wordt er intensief gecontroleerd op illegale immigratie. Ook de verscherpte controles op vluchten naar de Verenigde Staten zorgen voor soms aanzienlijke vertragingen.
De verordening werd in maart vorig jaar geïntroduceerd in de nasleep van de terreuraanslagen in Parijs en op Brussels Airport. De nieuwe regels vereisen zowel in- als uitreiscontroles voor passagiers uit landen buiten de Schengenzone (26 landen). Dit zorgde vorige zomer voor grote vertragingen op Europese luchthavens, onder meer in Madrid, Lissabon, Lyon, Parijs-Orly, Milaan en Brussel.

Aanzienlijke passagiersgroei verwacht

“Dit jaar zal het passagiersvervoer nog aanzienlijk blijven groeien, daarom is er dringende nood aan verbeteringen”, aldus Thomas Reynaert, directeur van A4E. Volgens de Belgische directeur is de grensbewaking op veel Europese luchthavens onderbezet. “Dit maakt dat vorig jaar op sommige luchthavens waaronder Brussels Airport wachttijden van wel vier uur werden gemeten.
Reynaert voegde eraan toe dat het aantal vertragingen veroorzaakt door de luchtverkeersleiding ook sneller steeg dan de toename van het aantal vluchten. In totaal liepen er vorig jaar 25.500 vluchten vertraging op vanwege problemen met de luchtverkeersleiding. In 2016 ging het om 23.870 vertraagde vluchten.
A4E dringt er bij de autoriteiten in heel Europa op aan om actie te ondernemen “anders moeten luchtvaartmaatschappijen opnieuw langere routes vliegen, zullen sommige routes worden beperkt of zullen vluchten vertraging oplopen. Dit veroorzaakt op zijn beurt een domino-effect in het hele netwerk, waardoor vliegtuigbemanningen hun werkuren overschrijden wat dan weer leidt tot vertragingen en frustraties bij de passagiers”, voegde Reynaert eraan toe.

Nog tijdens de A4E Aviation Summit in de Brusselse Concert Noble werd Willie Walsh, ceo IAG, aangesteld als voorzitter van Airlines for Europe, in opvolging van Carsten Spohr, ceo van de Lufthansa Group.

 

Luk De Wilde