Cruise

75.500 cruisepassagiers in de BeLux

75.500 Belgen en Luxemburgers vertrokken vorig jaar op cruise. Dat waren er 2,1 procent minder dan in 2017. De Cruise Lines International Association (CLIA BeLux) spreekt van een kleine dip, maar blijft geloven in de toekomst. Paul Nuyens, CLIA Manager voor België, Luxemburg, Frankrijk en Nederland: “We deden het vorig jaar beter dan in 2016. Alle statistieken wijzen op een stabiele markt, met een aantal duidelijke tendensen. Opnieuw blijkt hoe een cruisevakantie aanslaat bij een veel breder publiek, met nadruk op families met kinderen. Heel wat schepen zijn gebouwd met deze doelgroep voor ogen. Ondertussen is de gemiddelde leeftijd volgens de CLIA-statistieken gedaald tot 52 jaar.”

Voor de Belgen en Luxemburgers blijft de Centrale en Westelijke Middellandse Zee veruit de populairste cruisebestemming met 25.000 passagiers. “Eén op drie passagiers kiest voor dat stuk van de Middellandse Zee,” zegt Paul Nuyens. “Je hoeft niet ver te reizen om aan boord van de nieuwste schepen meerdere landen en culturen te ontdekken tegen interessante prijzen.” De lokroep van Noord-Europa blijft sterk. Noorwegen en IJsland zagen een stijging van 9%. Oostzeecruises stegen met 81% tot 5.000 passagiers. De Oostelijke Middellandse Zee (-18%) heeft geleden onder geopolitieke spanningen. Ook de Caraïben/Bahama’s/Bermuda (-8%) deden het in 2018 minder goed.

Sector blijft groeien

Wereldwijd steeg het aantal cruisepassagiers in 2018 met 6,7 procent en telt nu 28,5 miljoen passagiers. Dat is hoger dan wat CLIA had vooropgesteld. Circa de helft van deze vakantiegangers komt uit Noord-Amerika. Europa levert een kwart van de cruisepassagiers. In 2019 hoopt CLIA Global voor het eerst de kaap van de 30 miljoen cruisepassagiers te overschrijden.

De Europese cruisemarkt groeide vorig jaar met 3,3% tot 7,17 miljoen cruisegasten. De groei is vooral een gevolg van de goede prestaties van Duitsland (+3%) en Italië (+8%) waar lokale spelers nieuwe schepen hebben gelanceerd. Groot-Brittannië en Ierland noteerden een stijging van 2 procent en worden na Duitsland de tweede Europese markt die de kaap van de 2 miljoen cruisepassagiers bereikt.

Duitsland heeft met 31% in Europa het grootste marktaandeel, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk/Ierland met 27% en Italië met 12%. Spanje staat op de vierde plaats en Frankrijk op vijf. België en Luxemburg vertegenwoordigen een marktaandeel van 1% in Europa. De BeLux en Noorwegen zijn trouwens de enige Europese landen waar het aantal cruisepassagiers in 2018 daalde.

Reisagenten opvoeden

Volgens Paul Nuyens, CLIA Manager en Patrick Pourbaix, CLIA President Belgium & Luxemburg, hebben de cruisevakanties in België nog geen maturiteit bereikt en ligt de penetratiegraad veel te laag. Te weinig vakantiegangers beseffen dat een cruise een alternatief kan zijn voor elk type van vakantie. Om hierin verandering te brengen moeten de rederijen meer werken aan hun visibiliteit. Cruisevakanties komen immers te weinig aan bod in de media, maar ook in het straatbeeld.

Maar tegelijk wezen op de voorstelling diverse CLIA-leden de reisagenten met de vinger. Zij moeten de cruises proactief verkopen en hun klanten aanzetten vroeger te boeken. Bepaalde bestemmingen en hutcategorieën waaronder de gezinskajuiten, zijn vaak al uitverkocht tegen de tijd dat de Belgen hun cruise willen reserveren. De afvaarten worden immers wereldwijd verkocht en veel Amerikanen zijn vandaag al volop bezig hun wintercruises 2019-2020 alsook hun paas- en zomercruises voor 2020 te reserveren.  Om de reisagenten beter op te leiden in de verkoop van cruises plant CLIA alvast twee masterclasses op 24 juni in Antwerpen en op 25 juni in Brussel.

Comments