Aviation

7% passagiers meer voor Ryanair in maand met ‘grootste staking ooit’

Ryanair heeft in oktober 7% meer passagiers vervoerd dan in dezelfde maand het jaar ervoor. Ruim 12,5 miljoen mensen vlogen afgelopen maand met de Ierse maatschappij die in oktober te kampen had met wat door sommige media ‘de grootste staking ooit’ werd genoemd. De bezettingsgraad bleef met 96% hoog. Het Oostenrijkse Laudamotion, waarin Ryanair sinds korte tijd een belang van 75% heeft, vervoerde in oktober een half miljoen passagiers met een bezettingsgraad van 89%. Op groepsniveau werden daarmee in totaal ruim 13 miljoen passagiers vervoerd. Ryanair moest 300 van de 71.400 vluchten schrappen als gevolg van een staking bij een deel van het personeel in België, Nederland, Spanje en Portugal.

Gevolgen vertrek Ryanair voor Eindhoven beperkt

De gevolgen van de sluiting, morgen, van de Ryanair-basis op Eindhoven Airport zijn beperkt. Vrijkomende ‘slots’ worden later in het winterseizoen ingevuld door Transavia en Wizzair. Door het vertrek van de vier op Eindhoven gestationeerde Boeing B737’s van Ryanair verdwijnen vijf bestemmingen uit het aanbod, aldus luchthavendirecteur Joost Meijs tegenover het Eindhovens Dagblad. “Het gaat dan om Bratislava, Riga, Murcia, Agadir en Réus. Deze bestemmingen worden niet overgenomen door de andere maatschappijen.” In totaal gaat het volgens Meijs om slechts 6,7 slots per dag. “Dat is grofweg 6% op het gemiddelde van 110 dagelijkse vluchten door alle maatschappijen samen. Ongeveer de helft van die 110 wordt nu gevlogen door Ryanair.” Ook volgens Ryanair heeft de sluiting van de in 2013 geopende vliegbasis niet zo heel veel gevolgen voor de reizigers: behalve de vijf genoemde bestemmingen blijft de rest van het Ryanair-aanbod gehandhaafd. Alleen zullen deze vluchten dan vanaf bases in het buitenland worden uitgevoerd. Een vlucht naar Malaga bijvoorbeeld wordt dan gevlogen vanuit deze standplaats – en met Spaans personeel – naar Eindhoven en terug. De financiële gevolgen voor Eindhoven Airport als gevolg van de sluiting van de Ryanair-basis – minder landingsgelden – zijn volgens Meijs ‘zeer beperkt tot nul’, omdat andere maatschappijen het gat gaan opvullen.