Analyse

37th Caribbean Travel Marketplace

Door Fernand Dacquin (senior reporter)

Van 29 tot 31 januari vond in het Montego Bay Convention Centre de 37ste editie plaats van de Caribbean Travel Marketplace. Het grootste en belangrijkste marketingevenement in de Caraïben wordt jaarlijks ingericht door de Caribbean Hotel and Tourism Association, deze keer in samenwerking met, onder andere, het Jamaicaanse ministerie voor Toerisme.

Deze toeristische beurs telt meer dan tweehonderd standhouders uit zesentwintig landen uit het Caribisch gebied. De hoofdmoot wordt ingenomen door hotels en resorts, waarbij opvallend veel ‘kleine’. Daarnaast toeristische diensten, DMC’s, toeristische media, MICE-planners, incentivespecialisten, enz. De beurs trekt de aandacht van buyers en pers uit twintig landen, waaronder China, India, Zwitserland, Polen en Argentinië de meeste nieuwkomers leveren.

Jamaica zet zich in de picture

Veel optimisme bij de Jamaicaanse standhouders en toeristische dienst. In 2017 mocht het land 4,3 miljoen bezoekers tellen. Dit was twaalf procent meer dan in het jaar ervoor. Voor zover de cijfers bekend zijn voor 2018 is de balans weer positief. Van januari tot november 2018 is er, wat Europese bezoekers betreft, weer 1,2 procent winst. Vooral de UK, Duitsland, Italië, Nederland en Frankrijk zorgen voor de toevloed.

De Scandinavische landen doen het slechter, maar de rest zorgt voor positieve cijfers. In 2017 bezochten 6.500 Belgen Jamaica, tegenover 6.000 het jaar ervoor.

Jamaica bouwt bedden bij

Het Jamaicaanse hotelwezen telt vandaag 32.000 bedden. Het ministerie had twee jaar geleden al vooropgesteld dat er tegen 2022 niet minder dan 15.000 kamers moeten bijkomen. Tijdens Marketplace kondigde Donovan White, directeur van de tourist board aan, dat een akkoord bereikt is met H10 Hotels voor de bouw van een hotel in Trelawny met duizend nieuwe kamers. Ook met de eveneens Spaanse keten Princess Resorts is een overeenkomst bereikt voor de start van een hotel in Hannover, dat tweeduizend nieuwe kamers zal aanbieden. Wij bezochten drie hotels die in de laatste zes maanden openden: het ecohotel Skylark Beach Resort in Negril met 28 kamers, Excellence Oyster Bay op 35 minuten van Montego Bay met 315 kamers en het gloednieuw Spanish Court Hotel in Montego Bay met 120 kamers.

Er is ook een opvallende stijging vastgesteld in de interesse van toeristen voor het Airbnb-aanbod. Waar in 2016 35.000 overnachtingen werden genoteerd, steeg dit in 2017 naar 50.000.

Op de kleintjes letten!

Edmund Bertlett, minister van Toerisme.

Marketplace startte met een Conference on Jobs and Inclusive Growth: Small and Medium Tourism Enterprises (SMTEs). Edmund Bartlett, minister van Toerisme van Jamaica legde meteen de vinger op de wonde: “Het wereldtoerisme draait hoofdzakelijk op kleine en middelgrote ondernemingen. Dat betekent dat de SMTEs instaan voor tachtig procent van deze industrie, maar daar staat tegenover dat slechts twintig procent van de winsten uit toerisme naar hen terugvloeit. Van elke tien dollar die een toerist besteedt, gaat er dus acht dollar naar die, twintig procent, grote spelers en krijgen de kleintjes slechts twee dollar.”

Bij SMTEs denkt hij aan winkeltjes, transporteurs, restaurants, guesthouses, landbouwers, plaatselijke leveranciers aan hotels, B&B’s, kleine attracties, enz.

De zwakke punten in deze groep liggen vooral bij gebrek aan informatie, geremd in uitbreiding door te weinig kapitaal, te weinig consumentenkennis, beperkt marktinzicht, enz. Vooral nu het internationaal toerisme een verschuiving kent van ‘zon, zee en zand’ naar belevenis, interactie, erfgoed, gastronomie, natuur… wordt de rol van deze SMTEs groter. Samen met de UNWTO (World Tourism Organization) wordt een project uitgewerkt die aan deze SMTE’s een nieuwe wending moet geven.

Global Tourism Resilience & Crisis Management Centre (CTRCM)

Edmund Bartlett en Taleb Rifai, gewezen Secretaris-Generaal van de UNWTO, openden dit centrum officieel tijdens deze 37ste editie van de Caribbean Travel Marketplace in Montego Bay.

De achterliggende gedachte van het centrum is het feit dat de toeristische sector in alle landen vandaag de dag bedreigd wordt door de meest uiteenlopende ‘aanvallen’: de klimaatverandering, orkanen en andere natuurrampen, cybercriminaliteit, epidemieën, terrorisme, enz. Het centrum wil die aanvallen een stap voor zijn.

Edmund Bartlett in zijn openingsrede: “Volgens het WTTC, World Travel and Tourism Council, waren in 2018 wereldwijd meer dan 322,6 miljoen personen tewerkgesteld in de toeristische sector, direct of indirect. Dit aantal zou jaarlijks met 2,5 procent stijgen tot meer 413,5 miljoen in 2028. Toerisme is zo’n belangrijk element geworden in de wereldeconomie dat onze kwetsbaarheid enorm groot is. Daarom zal het CTRCM een belangrijke rol spelen!”

In een gemeenschappelijk project van het Jamaicaanse ministerie voor Toerisme en de University of the West Indies en op initiatief van de minister van Toerisme, zal onder andere onderzoek worden uitgevoerd, zullen mogelijke maatregelen worden bestudeerd, zal een beter communicatieplan worden uitgewerkt en zullen specialisten worden opgeleid om in de toekomst rampen indien mogelijk te voorkomen en na onvermijdelijke catastrofes het getroffen land zo snel mogelijk weer rechtop te helpen.

De vier basisthema’s zijn: klimaatverandering, epidemieën, (cyber)veiligheid en weerbaarheid.

Het centrum is sinds november vorig jaar in volle ontwikkeling en zal operationeel zijn tegen oktober 2020. Dan wordt het CTRCM overhandigd aan de Universiteit van de West Indies, Mona Campus, waar ook een nieuwe leerstoel wordt opgericht die voor de nodige opleiding zal zorgen. De Mona Campus heeft een afdeling in Montego Bay en een tweede in Kingston.

Comments