Analyse

30ste IBTM World: nieuws van het MICE-front

Vorige week brachten we een analyse en de eerste nieuwtjes van de dertigste editie van IBTM World in Barcelona. Nu belichten we een aantal nieuwtjes die tijdens deze vakbeurs de aandacht kregen.

Convention bureau voor Rome en Lazio

De Italiaanse hoofdstad Rome, en meteen de hele regio, heeft sinds deze zomer een volwaardig convention bureau. Het gevolg van een samenwerking tussen privé en openbare instellingen. Meer bepaald tussen de besturen van Rome en de regio Lazio en verschillende spelers uit de congres- en eventindustrie. Waaronder ook de hotelsector, incentive operators, de twee luchthavens en de twee treinstations van Rome. Een doelstelling van het bureau is Rome een concurrentiële positie te bezorgen tegenover steden als Parijs, Londen en Madrid. Met in de eerste plaats de focus op wetenschappelijke congressen en op zo’n honderdvijftigduizend congresgangers per jaar. Rome beschikt door de combinatie van het uitzonderlijk hotel- en cultuuraanbod daarvoor over alle nodige troeven. Om de uitgebreide historische openluchtfaciliteiten niet te vergeten, de grootste in Europa. En last but not least het nieuwe Roma Convention Center La Nuvola.
Zuid-Afrika

Politieke onrust, onveiligheid en beschuldigingen van corruptie. Zuid-Afrika heeft het op dit ogenblik niet gemakkelijk om zich te profileren als een bestemming voor de meetings- en incentives industrie. Een reden te meer voor Elizabeth Thabethe, ’s lands viceminister voor toerisme om speciaal naar IBTM World te komen om het imago van haar land op te poetsen. En dat met de slogan “Africa open for business”, en met cijfers om dat te staven. Zuid-Afrika ontvangt jaarlijks zowat een miljoen zakentoeristen. Al die events zijn direct en indirect goed voor 250.000 jobs. En gemiddeld combineren alle zakelijke bezoekers hun verblijf met een viertal vakantiedagen. De minister kondigde ook een sterk en ambitieus plan aan om zakelijk toerisme te stimuleren.

Volgend jaar vindt van 26 tot 28 februari in het Sandton Convention Centre in Johannesburg opnieuw Meetings Africa plaats, de belangrijkste MICE beurs van het continent. Info op www.meetingsafrica.co.za.

Dubai

Dubai Business Events (DBE) is een onderdeel van het Verbond voor toeristische en commerciële marketing. DBE zijn taak bestaat er in het emiraat te positioneren als een topbestemming voor de conferenties van internationale associaties, corporate meetings incentives en beurzen. Wat meetings betreft, staat Dubai op de tiende plaats van de UIA statistieken. 2016 was tot nu toe het meest succesvolle jaar voor business events. In dat jaar kon men ook al tachtig procent meer boekingen vastleggen voor toekomstige business events. Wat Dubai meteen tot de zowat snelst groeiende zakelijke bestemming ter wereld maakt.

Monaco

Monaco ziet zichzelf, na Parijs, als de tweede “Franse” bestemming voor zakentoerisme. Toeganspoort bij uitstek is daarbij Nice, de tweede luchthaven van Frankrijk met zeventig verbindingen naar een honderdtal bestemmingen. Op een oppervlakte van twee vierkante kilometer hebben er niet minder dan vijfduizend bedrijven hun zetel, zakelijker kan het dus niet. Dat MICE 52% van het toerisme uitmaakt, is dus een logisch gevolg daarvan. In 2016 vonden er vijfhonderd events plaats. Met het Grimaldi Forum beschikt de stadsstaat over een state-of-the-art congrescentrum van wereldniveau. En een hele reeks business en luxehotels, goed voor 2500 bedden. Info op www.monaconventionbureau.com.

Thailand

IBTM World betekende de vuurdoop voor NichapaYoswee, de nieuwe senior vicepresident van het Thai Convention and Exhibition Bureau. Zij was speciaal naar Barcelona gekomen om de nieuwe strategie en promotiecampagne van het TCEB voor te stellen, bedoeld om Europese MICE bezoekers aan te trekken. China is internationaal de topmarkt voor het zakentoerisme. Wat Europa aangaat, komt Groot-Brittannië op de eerste plaats. België bekleedt in Europa de tiende plaats.

Gilbert Roels, senior reporter Travel Magazine.

 

Comments