Oezbekistan wil toerisme diversifiëren

Van 3 tot 5 oktober vond in het NEC Uzexpocentre in de Oezbeekse hoofdstad de 24ste Tashkent International Tourism Fair (TIFF-2018) plaats. Deze Toeristische Beurs voert als ondertitel ‘Tourism on the Silkroad’ en heeft als doel een internationaal platform te creëren om de historische en culturele erfenis van de Zijderoute te promoten. Ieder jaar verwelkomt het TITF tientallen toerismeprofessionals van over de hele wereld. De beurs in Tashkent is dan ook een jaarlijks weerkerend topevent voor de toeristische industrie in Oezbekistan en de volledige Centraal-Aziatische regio.
De Tashkent International Tourism Fair werd voor de eerste keer georganiseerd in 1995 en heeft de steun van de UN World Tourism Organisation (UNWTO). De beurs vindt plaats in diverse hallen van het meeting- en congrescentrum NEC Uzexpocentre in hartje Tashkent. In de eerste hal vind je de standen van de diverse toeristische regio’s van het gastland Oezbekistan. In een tweede hal kunnen de deelnemers kennis maken met het aanbod en met vertegenwoordigers van de toeristische organisaties en bestemmingen uit andere landen. Tevens zorgen de organisatoren steeds voor een brede omkadering en nevenactiviteiten.

Hosted Buyers

Ieder jaar worden tientallen toerismeprofessionals (Hosted Buyers) uitgenodigd om de beurs bij te wonen. Dit jaar waren hierbij ook 50 journalisten aanwezig van buitenlandse media uit maar liefst 22 landen. Naast vertegenwoordigers uit de naburige Centraal-Aziatische landen (Kirgizstan, Kazakstan, Tajikistan), ontvingen de organisatoren ook een grote vertegenwoordiging uit Rusland. Aziatische journalistieke belangstelling kwam uit India, Thailand, China, Japan en Maleisië. Het Midden-Oosten werd vertegenwoordigd door persmensen uit Saoedi-Arabië, Oman en Turkije. Uit Oost-Europa zakten journalisten uit Letland, Polen, Oekraïne en Wit-Rusland naar de TITF-beurs af. Bij de West-Europese landen troffen we journalisten aan uit Griekenland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Spanje en Italië. Ook België was van de partij met Travel Magazine als exclusieve mediapartner.

Oezbekistan hal: diverse regio’s

In de eerste hal van de NEC Uzexpocentre was het gastland Oezbekistan aan zet. De grootste aandacht ging naar de enorme standen van Xiva, Buchara en Samarkand, niet toevallig de befaamde steden op de Zijderoute en bijgevolg de toeristische trekpleisters van het land bij uitstek. Op deze drie standen zetten de exposanten hun beste beentje voor met informatie, maar ook met een levendige en bijwijlen luidruchtige animatie. Muzikanten en dansgroepen moesten de bezoekers warm maken voor het toeristische aanbod van één van de drie Zijderoutesteden.
Een andere opvallende stand was die van de Tashkent regio. De Oezbeekse hoofdstad en regio presenteerde zichzelf als veelzijdige regio. Naast het culturele aanbod in de hoofdstad, focust de regio zich ook op andere toeristische activiteiten, zoals ecologisch toerisme, agrotoerisme, wijntoerisme, medisch toerisme en bergtoerisme.
De diversifiëring van het toerisme kwam ook tot uiting bij de paviljoens en standen van de andere regio’s uit het land, zoals Karakalpakstan en de Ferganavalley. Deze regio’s hebben altijd wat in de schaduw gelegen van de drie Zijderoutesteden, waar de meeste (internationale) toeristische aandacht naar toegaat. Maar de Oezbeekse overheid tracht het toerisme nu ook in de andere regio’s van het land te promoten. Het toerisme in deze streken staat nog in de kinderschoenen en is vaak alleen nog maar gericht naar binnenlandse toeristen, maar het is duidelijk dat de wil er bij de beleidsverantwoordelijken is om hierin verandering te brengen.

Internationaal paviljoen

In de tweede hal konden de bezoekers standen bezoeken van toeristische diensten van Thailand, Egypte, Singapore, Maleisië, Azerbeidzjan, India, Korea, Turkije en Rusland. China nam dit jaar voor de eerste keer deel met een groot paviljoen. Ook enkele luchtvaartmaatschappijen tekenden present. Deze hal was vooral gericht op bezoekers uit Oezbekistan zelf. Voor internationale bezoekers viel er hier minder te rapen.

Levendige randanimatie

De driedaagse toeristische vakbeurs werd verder gekenmerkt door een levendige randanimatie binnen en buiten het beursgebouw. Zo waren er op het plein voor hal 1 diverse foodstalletjes geïnstalleerd, waar bezoekers onder het motto ‘Taste of the Silk Road’ konden proeven van het beste wat de Oezbeekse keuken te bieden heeft. Binnen in het beursgebouw was er dan weer een ‘Oriental Bazar’, met standen van typische Oezbeekse producten en demonstraties van traditionele ambachten. Tenslotte werden er in de conferentiezaal nog enkele presentaties en spreekbeurten georganiseerd. Maar aangezien de voordrachten bijna uitsluitend in het Oezbeeks en Russisch gebeurden, was dit voor het merendeel van de buitenlandse bezoekers minder interessant.

Persconferentie

In de marge van de Tashkent International Tourism Fair werd er voor de aanwezige buitenlandse journalisten in Hotel International Tashkent nog een inderhaast bijeengeroepen persconferentie georganiseerd. Abdulaziz Akkulov, Deputy Chairman of The State Tourism Committee, stelde dat 80 % van alle reizigers het begrip ‘Silk Road’ kennen en dat de term daarom als sterk merk wordt uitgespeeld. En dat legt Oezbekistan blijkbaar geen windeieren. Abdulaziz Akkulov: “ We mogen stellen dat 2018 zich aankondigt als een toeristisch topjaar voor Oezbekistan. Tijdens de eerste acht maanden van het jaar telden we 3.4 miljoen buitenlandse toeristen tegenover anderhalf miljoen buitenlandse bezoekers tijdens dezelfde periode in 2017. Dat is dus een stijging van maar liefst 126%. We denken dan ook dat we dit jaar 4 miljoen buitenlandse toeristen zullen mogen ontvangen.”
Voorlopig houden de toeristische beleidsverantwoordelijken hun focus op landen die maximaal op 8 uur vliegen van Tashkent liggen. Naast Rusland en de voormalige Sovjetrepublieken gaat dit vooral om Aziatische en Europese landen.

De Deputy Chairman benadrukte verder dat zijn land werkt aan een diversifiëring van het toeristische product en het openstellen van meer regio’s voor de buitenlandse toerist. Om de verwachte toeloop van meer toeristen te kunnen opvangen, wordt er naarstig gezocht naar buitenlandse investeerders om het aantal hotels te vermeerderden.
Tenslotte kondigde Abdulaziz Akkulov aan dat de hogesnelheidstreinverbinding tussen Buchara en Xiva bijna klaar is. Uiterlijk tegen het eind van het jaar kan dit traject per trein afgelegd worden. Dat bespaart de toerist een (dure) vliegverbinding tussen Tashkent en Xiva en Xiva en Buchara, gaf de Deputy Chariman nog mee.

Peter Van Oyen, senior reporter Travel Magazine

Comments