Analyse

Imagine Travel: famtrip Japan

De reisagenten die van 27 februari tot 6 maart met Imagine Travel op studiereis naar Japan trokken, hebben er een fantastische trip opzitten. Dat blijkt alvast uit onderstaande reacties. ANA bracht hen met de rechtstreekse verbinding in de beste omstandigheden van Brussel naar Tokyo Narita Airport. De rondreis startte in het levendige Tokyo, waarna het met de pijlsnelle (en vooral erg stipte) Shinkansen kogeltrein naar Kyoto ging. Kyoto is zowat de culturele hoofdstad van het land. De reisagenten ontdekten er o.a. de Kiyomizu tempel en leerden alle kneepjes van het vak tijdens een traditionele theeceremonie in de Kodai-Ji tempel. Op dag vier stond de voormalige Japanse hoofdstad Nara, met een bezoek aan de 10.000 Torri-poorten, op het programma. De Todaji-tempel, het grootste houten bouwwerk ter wereld, met z’n reusachtige bronzen Boeddha imponeerde. Een lokale expresstrein bracht de groep naar het Ise-schiereiland waar de reisagenten in een typische ryokan overnachtten. Een bezoek aan het schrijn van Ise is onvermijdelijk, en terecht! Het belangrijkste shinto-heiligdom van Japan laat je niet links liggen. Enkele traditionele ceremonies trokken er de aandacht. De reis eindigde in Osaka en van daaruit vloog ANA de reisagenten via Tokyo terug naar Brussel.

Imagine & ANA: hand in hand!

Evy Moens (product manager Asia, Imagine Travel): “Sinds de lancering van onze aparte Japan-brochure  (oktober 2015 bij de lancering van de rechtstreekse ANA-vlucht) loopt de bestemming bij Imagine Travel als een (shinkansen)trein. Zelfs vóór de rechtstreekse verbinding was Japan eigenlijk al populair. In onze Japan-brochure vind je heel wat mogelijkheden voor individuele rondreizen. Zo is er bijv. de 8-daage citytrip ‘Konnichiwa Tokyo’ en de ‘Japan in Vogelvlucht’ of de 12-daagse rondreis ‘In het spoor der Samoerai’ in internationaal gezelschap. De verkoop van de 14-daagse individuele rondreis ‘Authentic Japan’ loopt enorm vlot. Het biedt een combinatie van moderne steden en het verrassende platteland. De route wordt zorgvuldig uitgestippeld met gebruik van de Japan Railpass. Verder werken we rond een aantal thema’s die Japan zo typeren. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Ski in Japan’ reis, want Japan is inderdaad een echt wintersportparadijs. Onder andere in Hokkaido kan de klant uitstekend wintersporten. Ook voor de andere plaatsen in Japan is de winter ideaal om het land te bezoeken door zijn koude maar zonnige dagen. Door onze grondige kennis, kunnen wij vlot inspelen op vragen naar maatwerk. Zo werken we ook rond gastronomie (13-daagse individuele rondreis), kunst (13-daagse rondreis), en programmeren we enkele verrassende excursies zoals bijv. een bezoek aan de Sumo school in Tokyo. Er werd ook aan de gezinnen met kinderen gedacht door onze speciaal afgestemde 15-daagse rondreis ‘Japan4kids’. De beste reisperiodes zijn van eind maart t.e.m. eind mei met aangename warme en lange dagen (+- 25°) en het bloeien van de kersenbloesems. In juni/juli volgt het regenseizoen en is het vochtig warm. Al kreeg ik van enkele gezinnen wel al de feedback dat het aantal regendagen nog goed meeviel. Tussen oktober en november duren de dagen iets minder lang, maar de landschappen met de kleurverandering zijn echt prachtig. Soms weet de klant niet goed wat hij van Japan kan verwachten, maar eens te plaatse blijken de Japanners, ondanks de taalbarrière, erg vriendelijk en behulpzaam. De laatste jaren blijkt ook dat ze meer en meer inspelen op wat de Westerse reiziger verlangt. Denk bijv. aan fiets- en streetfoodtours in Tokyo en Kyoto. Japan blijft zichzelf ook voortdurend op de radar zetten. In 2020 organiseert het land de Olympische Zomerspelen en het is met Osaka ook kandidaat om de World Expo in 2025 te ontvangen. De gaststad wordt in november van dit jaar bekendgemaakt. ANA is in dit alles onze trouwe partner en brengt onze klanten in schitterende omstandigheden ter plaatse.”

Naoko Hamada (sales & marketing, ANA): “De rechtstreekse verbinding van ANA tussen Brussels Airport en Tokyo Narita Airport werd in oktober 2015 gelanceerd. Het is dus het derde jaar dat de dagelijkse ANA lijndienst operationeel is in België. We vliegen de route met een Boeing 787-8 Dreamliner, een toestel met een uitstekende reputatie op vlak van comfort. De configuratie aan boord bestaat uit 46 business class stoelen, 21 in premium economy class en 102 in economy class. We hebben al jarenlang een goede samenwerking met Imagine Travel. Een partnership dat al zeer hecht was vóór de lancering van onze rechtstreekse vlucht in 2015. De programmatie van Japan bij Imagine covert niet alleen de belangrijkste steden zoals bijv. Tokyo en Kyoto, maar ook vele andere bestemmingen van Noord- tot Zuid-Japan. Het binnenlandse netwerk van ANA zorgt voor heel wat mogelijkheden op vlak van rondreizen doorheen Japan. De deelnemende reisagenten aan de studiereis waren het erover eens dat Japan een zeer aantrekkelijk land is op velerlei vlak: bezienswaardigheden, gastronomie, cultuur en entertainment,… En uiteraard is er de rechtstreekse vlucht met ANA, zo is je klant zeker van een stressloze reis!”

Enthousiaste reacties van de reisagenten

Fabien Reygaert (GigaTour Voyages Helios, Doornik): “Japan is meer dan ooit een hippe bestemming en verkoopt eigenlijk zichzelf. Na deze studiereis zal ik mijn klanten aanraden om een goede combinatie te maken tussen het ‘klassieke’ Japan (met de aantrekkelijke steden Tokyo, Kyoto, Osaka,…) en het meer onbekende groene binnenland. Ter afwisseling enkele dagen op de skilatten blijkt ook een echte aanrader te zijn. Japan kan je een aan brede doelgroep klanten aanbevelen: families met kinderen, koppels,… Qua hotellerie heb ik tijdens deze studiereis vastgesteld dat een hotelkeuze vanaf vier sterren aan te raden is. De service in de hotels is echter onberispelijk, geheel in lijn met de mentaliteit van de Japanners. De rechtstreekse verbinding met ANA is natuurlijk ook een gigantische verkoopstroef. Wanneer je vroeg genoeg boekt kan dat trouwens aan zeer voordelige tarieven. Bovendien zijn de vluchturen uitstekend om op een relaxte manier af te reizen naar Japan.”

Kader Kavak (Travel Tendances, Brussel): “Het is misschien een cliché maar Japan is een erg gevarieerd en tegelijk compleet land, wat maakt dat er voor elk wat wils is. Denk bij Japan gerust aan een rijke geschiedenis en cultuur, een prachtige natuur, wintersport, gastronomie, stranden,… Kyoto sprak mij persoonlijk het meeste aan en leunt voor mij het meeste aan bij het idee dat Japan vooraf bij me opriep. Een overnachting in een traditionele Japanse Ryokan is echt een aanrader. Je drinkt er heerlijke thee aan lage tafeltjes in de kamer en de futons (dikke matrassen) zijn voorzien van een dik dekbed. Een echte ervaring die nog wordt versterkt door een bezoek aan de erg relaxerende baden. Op de heenreis kreeg ik de mogelijkheid om met ANA in Premium Economy te reizen. De service is uitstekend, de stoel en de zitruimte zijn zeer comfortabel en ook de meest recente films waren in een Franstalige versie beschikbaar. Een pluim voor de organisatie van Imagine Travel die ons op korte tijd van het beste van Japan liet proeven.”

Patricia Cathoir (Scheldeboorden Travel, Temse): “De studiereis Japan heeft me enorm kunnen bekoren en het geeft me enorm veel zin om er terug te keren en nog meer van het land te ontdekken. Van alle Aziatische landen die ik tot nog toe heb bezocht – en dat zijn er wel wat – is Japan het land waar je gastronomisch de meeste mogelijkheden hebt. Zowat voor elke klant, met een brok interesse in Azië, is Japan een aanrader. (Bereisde) families met kinderen moeten zeker niet twijfelen. Ze kunnen terecht in heel wat natuurparken, en ja, waarom geen dagje in Tokyo Disneyland? Boek klanten met een behoorlijk budget voor een Japan-reis in een viersterrenhotel. Dan kan je ook als reisagent op beide oren slapen (lacht)! Op de heenreis zat ik in Economy Class. Met een zitje langs het gangpad viel dat bijzonder goed mee. De beenruimte is sowieso ruimer dan bij heel wat andere carriers. Samengevat: ik geloof enorm in de bestemming én in de meerwaarde van Imagine Travel voor de organisatie van mijn Japan-dossiers.”

Dirk De Wulf (The Travel Company Machelen): “Japan is een bestemming met heel wat potentieel. De oudheid zit echt ingebed in de steden, wat het zeer boeiend maakt. Op vlak van hotellerie kan je als reisagent voor Japan echt je meerwaarde bewijzen. Het is aangeraden om grondig na te gaan welke faciliteiten de diverse hotels bieden, om o.a. op basis daarvan de juiste keuzes voor de klant te maken. De Business Class van ANA is echt een schitterend product! De service is perfect, de zetel biedt het beste comfort, heel veel ruimte en opbergmogelijkheden,… Bovendien is het verschil in prijs best aanvaardbaar. Een klant die bereid is om die meerprijs te betalen, kan je het dus zeker aanraden. Imagine Travel heeft zich tijdens deze studiereis getoond als een echte specialist op de bestemming. Evy Moens van Imagine heeft alle kennis in huis om een mooie invulling te geven aan specifieke vragen van klanten.”

Sybille Merckx (Reizen de Lathauwer, Lede): “In het reiskantoor verkopen we de bestemming Japan heel vaak aan hippe en trendy klanten. De Japanse  gewoontes en gebruiken verschillen wel wat van onze Westerse aanpak en het is net dat wat heel wat mensen aanspreekt. De ietwat gekke en grappige Japanse cultuur verkoopt nu eenmaal bijzonder goed en dat zet ik dan ook heel vaak in de verf tijdens een verkoopsgesprek. Heel wat jonge mensen zijn geïnspireerd door meerdaagse stedentrips, wat vlot combineert met strand, natuur en cultuur. Een pluim aan Evy van Imagine Travel voor de feilloze organisatie. Ze is een echte specialiste op de bestemming, we vertrouwen dan ook met alle gemoedsrust onze Japan-dossiers aan haar toe. Ik onderlijn graag dat we sinds de lancering van de aparte Japan-brochure van Imagine Travel de bestemming heel vlot verkopen. Los van enkele groepsreizen hadden we tot een vijftal jaar terug geen gepast antwoord op individuele reizigers naar Japan. Dankzij Imagine Travel hebben we dat antwoord vandaag wel. Een bedankje aan de andere reisagenten voor de bijzonder leuke sfeer tijdens deze studiereis.”

Bart Matthijs, adjunct-hoofdredacteur Travel Magazine

Comments