Analyse

16de IMEX in Frankfurt

Meer dan 3500 aanbieders uit de meetings-en incentivesindustrie uit honderdvijftig landen, waarbij opgemerkte nieuwkomers als de Convention Bureaus van Rusland, Wales en Hawaii en de toeristische diensten van Oeganda en Libanon. Voeg daaraan nog ruim 250 conferenties, seminaries en educatieve sessies aan toe en deze IMEX was weer eens goed voor nieuwe records. Zoals vorig jaar was er een tweede hal voor de registratie, allerlei info-standen, een networking zone, een hosted buyer lounge, een media café en nog veel meer. Dat alles perfect bewegwijzerd. Grootste standhouder dit jaar was opnieuw Duitsland, waarbij het German Convention Bureau nog maar eens een nieuw record aan standhouders vestigde. Tijdens de twee weken terug gehouden Germany Travel Mart in Dresden bleek al dat de MICE-sector een steeds belangrijker segment van de globale reismarkt inneemt. Ten nadele van het zuivere leisure segment. Voor MICE kan men zo goed als niet zonder DMC ’s en gespecialiseerde organisatoren. Globale DMC ’s winnen daarom aan belang en succes. Tijdens deze IMEX kon men dan ook aan een tiental global destination management standen terecht. En ook het samenwerkingsverband tussen steden neemt wereldwijd toe.

Technovation

Hugo Slimbrouck (Ovation Global DMC & past president SITE): “IMEX betekende weer een drukke week voor vele evenementplanners. Er waren dit jaar misschien net iets minder buyers dan gepland maar de kwaliteit van diegenen die er wel waren was zoals altijd bij IMEX uitstekend. Een trend waar wij als Ovation Global op ingespeeld hebben, is de toenemende rol van technologische hulpmiddelen, die de levensduur en intensiteit van een evenement alleen maar verhogen. Ons klantevenement TechnOvation stond dan ook helemaal in het teken hiervan en een ludieke pitch competitie van vier vooraanstaande technologie providers accentueerde het spelelement dat we ook in vele events terugvinden. Zowat vijfhonderd klanten en prospects konden er niet alleen van genieten, bij het nuttigen van uitgelezen drankjes, maar hadden ook hun eigen stem bij het toekennen van de prijs voor beste presentatie.”

SITE

De Society for Incentive Travel Excellence (SITE) creëerde in het verleden het certified incentive travel executive (CITE) als kwaliteitslabel voor incentive specialisten. In 2012 lanceerde men dan CIS, het certified incentive specialist label dat momenteel al 1300 professionals uit zowat 50 landen kregen en dat de basiskwalificatie garandeert voor de incentives industrie. Vanaf nu komt er een derde label bij dat de hoogste kwaliteitsnorm moet aantonen: het CITP of certified incentive travel professional. Speciaal bedoeld voor incentive planners binnen corporations maar ook openstaand voor alle andere spelers in de sector. SITE stelde tijdens deze IMEX ook de eerste incentive travel index voor. Bedoeling hiervan is toekomstgerichte informatie te verstrekken op basis van analyses en zakelijke mogelijkheden. Een en andere wordt nog verder toegelicht en uitgewerkt tijdens de komende SITE global conference, die volgend jaar van 11 tot 13 januari plaatsvindt in het Shangri-La hotel in Bangkok en waar ook een aantal Belgische incentive specialisten zullen aan deelnemen. Info: www.siteglobal.com.

Digital Infrastructure Award

Tijdens de IMEX maakte INCON, het Global partnership voor conferenties, associations & events, de winnaar bekend van de 2018 Digital Infrastructure Award. Twee kandidaten eindigden dit jaar ex-aequo op de eerste plaats en delen dus de prijs. En dat zijn KINTEX, het Korea international exhibition center, en het international convention center Sydney. Het Pacific convention plaza Yokohama eindigde op de tweede plaats. De award bekroont meeting centra die innoverend zijn op het vlak van digitale en technologische innovatie. Info: www.incon-pco.com/award.html.

Monaco

Voor Monaco is de MICE-sector nu verantwoordelijk voor een vierde van het inkomend toerisme. Het prinsdom past vanaf dit jaar de medisch-ethische regels toe opgelegd door Europa. Dat betekent dat het geen medische congressen meer zal aanvaarden tussen 15 juni en 15 september. Het bekende luxe boetiekhotel Columbus heeft ondertussen een renovatie van 20 miljoen euro achter de rug en heropent ter gelegenheid van de Grote Prijs Formule 1. En tenslotte kondigt het congrescentrum Grimaldi Forum een grondige renovatie en uitbreiding aan, die moet afgerond zijn in 2025. Vermits Monaco amper twee vierkante kilometer groot is, zal de uitbreiding naar de zee toe gebeuren.

Top 50 Europese meeting hotels

Cvent Inc., een van de marktleiders op het vlak van meetings, events, hospitality en technologie, maakte in Frankfurt de top 50 van de meeting hotels in Europa bekend. Die top 50 werd voor het eerst voor Europa alleen opgesteld, tot nu toe was dat samen met het Midden Oosten en Afrika. Als beste meeting hotel is het Hilton Praag verkozen. Het Hilton London Metropole behaalde de tweede, het Doubletree by Hilton Amsterdam centraal station de derde en het hotel Arts Barcelona de vierde plaats. De top 5 wordt afgesloten door het Sheraton Frankfurt Airport hotel & conference center. Opmerkelijk: geen enkel hotel uit België of het Groot Hertogdom haalde de top 50.

BestCities

BestCities global alliance, een alliantie tussen de convention bureaus van twaalf steden (waaronder Madrid, Berlijn, Tokio, Dubai, Kopenhagen en Singapore), stelde tijdens een ontbijtsessie in het Maritim hotel Jeannie Lim als nieuwe voorzitter van de alliantie voor. Lim is een leidinggevende figuur van het Singapore Exhibition and Convention Bureau en volgt Jonas Wilstrup van Kopenhagen op. Tijdens de sessie is ook de nieuwe samenwerking met GainingEdge en Rehabilitation International aangekondigd. Die samenwerking heeft tot doel de toegankelijkheid van meetings te verbeteren. Veel aandacht ging ook naar het Global Forum 2018 van BestCities, dat in december zal plaatsvinden in de Colombiaanse hoofdstad Bogotá. Info: www.bestcities.net.

Drie Belgische iconen vieren zestigste verjaardag

Op de stand van visit.brussels ging veel aandacht naar drie Belgische iconen die dit jaar hun zestigste verjaardag vieren. En dat zijn in de eerste plaats het Brusselse landmark het Atomium. En op de tweede plaats SQUARE, het convention center dat over al die jaren bijna achttienduizend events huisvestte en om en bij de tien miljoen bezoekers verwelkomde. En tenslotte de stripfiguurtjes de Smurfen, de creatie van Peyo die ondertussen wereldberoemd zijn mede door de tekenfilms.

Event impact calculator

European Cities Marketing heeft in Frankfurt, samen met de internationale associatie Destinations International de Event Impact Calculator (EIC) voor de Europese markt voorgesteld. De bedoeling van de impact calculator is de economische waarde van een event te berekenen en de investeringsreturn naar lokale taksen toe. Op basis van die informatie moeten organisatoren dan beter hun marketing en politiek kunnen bepalen naar de ontwikkeling en groei van events-sector in de toekomst. Op dit ogenblik gebruiken al tweehonderd organisaties deze impact calculator. European Cities Marketing houdt dit jaar ook de 32ste editie van zijn Summer School in Thessaloniki, Griekenland, van 25 tot 29 augustus. Meer info over dit alles via www.europeancitiesmarketing.com.

Tijdens deze IMEX werd hulde gebracht aan de voormalige en eerder dit jaar overleden managing directeur van de beurs Paul Flackett. De IMEX academy awards, die elk jaar worden toegekend aan wie een uitzonderlijke bijdrage aan de meetings industrie heeft geleverd, worden vanaf nu naar hem genoemd. Noorwegen focuste in Frankfurt speciaal op de meeting capaciteiten van het Legoland hotel & conference center. En tevens op het Lego House, een unieke in Lego stenen opgetrokken gebouw geschikt voor events en conferenties. Dubai van zijn kant bereidt zich voor op het eerste ICCA congres in het Midden Oosten, van 11 tot 14 november.

Gilbert Roels, senior reporter Travel Magazine

Comments