Bestemmingen

Grecotel: met familiale hand

Grecotel: met familiale hand

Hoe de Griekse hotelketen zelfs in het moeilijke seizoen 2020 haar standaards nog opdrijft

“Uiteraard willen we 2020 met z’n allen zo snel mogelijk vergeten. Maar ondertussen moeten we wel de crisis overleven en er dus professioneel naar handelen.” Aan het woord is Vassilis Minadakis, dé general manager van de Grecotel Hotels & Resorts, de grootste hotelgroep van Griekenland. In de zomer van 2020 is zijn kantoor in het roemrijke Creta Palace Hotel op het gelijknamige eiland. Vassilis werkt sinds 1976 bij de groep en heeft dus al wat watertjes doorzwommen. Zoals bijvoorbeeld die keer, lang geleden, dat hij samen met Grecotel-eigenaar Nikos Daskalantonakis besliste dat de gasten elke ochtend over vers sinaasappelsap moesten beschikken. “Altijd zoekende naar manieren om de lokale bevolking te steunen, besloten we om massaal sinaasappels bij hen te kopen en deze dus in de vorm van lekker vers sap aan de gasten te schenken. De hoge kost hiervoor, was ondergeschikt aan het feit goed te doen voor onze lokale mensen én de gasten”, vertelt hij die middag, terwijl we genieten van de lunch op het terras van het Creta Palace Hotel. Kortom: Vassilis Minadakis is gepokt en gemazeld in de (Griekse) hotelwereld. Maar wat er dit seizoen plaatsvindt, is nooit gezien. “Van onze 32 hotels, samen goed voor 5950 kamers en 6700 werknemers, zijn er nu 12 geopend, en die zijn allemaal beperkt tot 70% van de capaciteit”, legt hij uit. “We hebben voor de openingen gelet op het commercieel belang van de hotels, de geografische mix, de vooruitboekingen, de productmix en de logistieke details. Maar het bleef een moeilijke keuze. Frustrerend ook.”

Foto’s: Grecotel Creta Palace & gm Vassilis Minadakis

De keten heropende stapsgewijs vanaf juli, maar denkt misschien reeds eind deze maand alweer de deuren te moeten sluiten. “Omdat we in de eerste plaats volledig afhankelijk zijn van de evolutie van de pandemie en de buitenlandse reisadviezen”, zegt hij. “En zoals je weet, lopen die niet altijd synchroon (…).” Grecotel groeide voornamelijk vanuit, met en onder de TUI-vlag. Anno vandaag zijn reis- en hotelgroep nog steeds geprefereerde partners van elkaar. Zomer 2020 leverde TUI via de klassieke pakketreis het gros van de gasten – al varieerde de toestroom sterk naargelang de bestemming. “In Mykonos bijvoorbeeld hebben we veel meer private en directe klanten en vaste gasten”, zegt Vassilis Minadakis. “Terwijl Kreta meer naar de klassieke to-contracten neigt.” En er was ook de jaarlijkse binnenlandse zomervakantie-rush. “In bepaalde hotels haalden we dit jaar in augustus tot 80% van onze omzet uit de eigen Griekse markt”, aldus Vassilis.

Foto’s: Amirandes resort

Iedereen lid van de familie

De Grecotel-keten koestert haar personeel als was het familie en behandelt haar gasten met dezelfde warme belangstelling. Dat garandeert een hoog serviceniveau. Het aantal awards dat ze hiervoor binnenhaalden, en dat vooral de voorbije vijf jaar, is bijna ontelbaar. Aan die filosofie en dat DNA werd in de onmogelijke zomer van 2020 (gelukkig maar) niet geraakt. Integendeel. Onder het motto ’Safe Summer by the Beach’ implementeerde de groep goed uitgekiende covid-19 protocollen (van pre-check-in online over restaurantreservaties tot duidelijk uitgetekende social distancing aan het zwembad of op het strand) en focuste men ook sterk op de maaltijdervaring. Opteert men in Creta Palace ervoor de gast te bedienden in de buffetruimte, maar dan door de keukenstaff vanachter plexi-schermen, dan kiest het high-end Amirandes Resort voor de personeelintensieve formule, waarbij het eten naar je toe komt. Hier wandelt de gast niet meer rond wat voorgerecht(en) en dessert(s) betreft, maar serveert men de talrijke opties aan tafel. Alleen voor de hoofdschotel verlaat je de tafel. Ook de bars hanteren nieuwe ‘gewoontes’ in bediening en details zoals bijvoorbeeld voorverpakte nootjes. “We kunnen nu al besluiten dat vele van de nieuwe systemen blijvers zullen worden”, legt Vassilis uit. “Ook in Agrecofarms, de in-house boerderij van de groep in de heuvels van Rethymno waar we o.a. onze eigen olijfolie, honing en wijn produceren, worden de nieuwe maatregelen zeer goed onthaald. Maar om de definitieve stijlveranderingen op te lijsten en te lanceren, zullen we moeten wachten tot 2021 – en hopen dat dit seizoen ‘normaal’ verloopt!”

Gerrit Op de Beeck, senior reporter

Foto’s © Grecotel

 

Comments