Analyse, Studiereis

Villages Nature Paris: primeur voor Belgische markt

Een groep van 35 Belgische reisagenten spendeerde het afgelopen weekend in het gloednieuwe Villages Nature Paris, een samenwerking tussen Euro Disney S.C.A. en Pierre & Vacances-Center Parcs.

“Met de Belgische groep reisagenten ontving Villages Nature zijn allereerste groep reisagenten – én zijn eerste groep tout court – waarmee de primeur dus was weggelegd voor de Belgische markt,” vertelt een fiere Nathalie Sterckx (sales manager indirect sales Belux) van de Pierre & Vacances – Center Parcs Group, die samen met Karin Roose (sales & distribution consultant) instond voor de organisatie. Het vooruitstrevende concept, dat op 10 oktober zijn deuren opende, is op het gebied van ecotoerisme van dergelijke omvang dat het op Europees vlak geen gelijke kent. De vakantiebestemming ligt op een steenworp afstand van Parijs (32 km) en Disneyland Parijs (6 km), 20 minuten van het TGV-station Marne-la-Vallée en 10 minuten van de luchthaven Charles de Gaulle. Het centrum van Parijs is slechts op een halfuurtje verwijderd met de RER. Het park telt 916 cottages en appartementen en biedt vijf unieke werelden vol entertainment en avontuur.


Gebundelde krachten

“Euro Disney S.C.A. en Pierre & Vacances-Center Parcs hebben de krachten gebundeld in dit bijzondere project – in een eerste fase goed voor een investering van 500 miljoen euro – en vervullen hiermee een voortrekkersrol op het gebied van ecotoerisme.”

Euro Disney S.C.A Group, beursgenoteerd bij Euronext in Parijs, kon in dit project ten volle zijn kennis over themaparken, het hotelwezen en storytelling inzetten, in combinatie met de kennis van de Europese toeristische markten van de Pierre & Vacances-Center Parcs Group. Het resulteert in een park middenin de natuur van maar liefst 259 hectare, waarvan vandaag 120 hectare effectief wordt geëxploiteerd. Van de 120 hectare is slechts 10% bebouwd.


Focus op duurzaamheid

“Het park integreert de architectuur in een groene stadsomgeving en biedt een compleet nieuwe vakantie-ervaring met een gevarieerd aanbod aan activiteiten.”

De gasten komen thuis in een omgeving waar mens en natuur in volledige harmonie met elkaar leven. Het park introduceert een totaalconcept op het gebied van duurzaam toerisme. Zo zorgt het gebruik van geothermische energie voor een CO2-reductie van 9.000 ton per jaar. Villages Nature Paris werkt samen met non-profitorganisatie Bioregional voor het opzetten van duurzame actieplannen, gebaseerd op doelstellingen van One Planet Living. Villages Nature Paris ontving tijdens de TM Travel Awards 2017 de Sustainable Tourism 2017 Award.


Type accommodaties

“Villages Nature Paris biedt drie accommodaties: Cocoon VIP, Country Premium en Clan Comfort. Deze cottages en appartementen zijn geschikt voor koppels, gezinnen en mensen op leeftijd, en dat van 2 tot 12 personen. Ze bevinden zich centraal langs de Lakeside Promenade, aan de oevers van het meer of middenin het bos en bieden een overvloed aan rust en luxe.”

  • Cocoon VIP: Gelegen in het hart van het dorp of aan de oevers van het meer. De VIP-cottages en appartementen hebben een ruime leefruimte met allerlei accenten uit het bos: hout, steen en velours. Het biedt een gezellige mix van warm en modern. Vanuit de massagedouche of de jacuzzi geniet je van het panoramisch zicht op de omliggende natuur.
  • Het Country Premium segment biedt de charme van het platteland. In deze appartementen en cottages lopen het interieur en de omgeving in elkaar over en bieden ze een ervaring die geïnspireerd is op het platteland. De kinderkamers zijn gedecoreerd met speelse bijenelementen.
  • De Clan Comfort accommodatie biedt een verfrissende woonkamer met een vleugje nostalgie. Het biedt alle ruimte en comfort voor het hele gezin.

Alle accommodaties zijn overigens uitgerust met een vaatwasser, een terras of balkon, flatscreen TV en gratis wifi. Bij elk verblijf zijn opgemaakte bedden, handdoeken, een kluis en de eindschoonmaak inclusief.


Vijf unieke werelden

“De vijf ontwikkelde werelden bestaan uit de Aqualagon, de BelleVie Farm, de Extraordinary Gardens, de Forest of Legends en de Lakeside Promenade.”

© Luc Boegly

De Aqualagon is met 9000 m² een van de grootste overdekte waterparken in Europa. Het wordt verwarmd door geothermische energie en biedt 2.500 m² openluchtlagunes (met een constante watertemperatuur van 30°), waar het hele jaar door gezwommen kan worden. Hier zijn ook jacuzzi’s en een Deep Nature Spa met 5 behandelruimtes voorzien. Er is een golfslagbad, een wildwaterrivier, een afzonderlijk kindergedeelte en 7 reuzenglijbanen. De top van het gebouw is bereikbaar via een wandelpad dat je tot boven leidt. Vandaar krijg je een prachtig uitzicht op het park en de omgeving. Weetje: om energie te besparen, wordt het water van de buitenbaden ’s nachts naar binnen geleid.

In de BelleVie Farm, met een indrukwekkende poort naar de binnenplaats, kan van het boerenleven worden genoten tussen de dieren. Kinderen kruipen hier bijvoorbeeld voor een dag in de huid van een boer of boerin of leren zelf brood bakken. De boerderij heeft ook een theesalon en een winkeltje met seizoensproducten.

Om de harmonie tussen mens en natuur te benadrukken, zijn er de Extraordinary Gardens. Een terrein van 2,1 hectare dat zorgvuldig is beplant om het hele jaar door te kunnen genieten van de groene omgeving. De tuinen staan in het teken van vier natuurlijke elementen: aarde, vuur, lucht en water.

In het Forest of Legends, gelegen in 2,5 hectare bos, ontdekken kinderen allerlei sprookjes en beleven ze de mooiste avonturen. De activiteiten stimuleren de verbeelding en de creativiteit. Tussen de magische bomen zijn er speelplaatsen voor de allerkleinsten. Oudere kinderen kunnen spelen in de boshut met hangbrug, trekken erop uit in het bos en bouwen kampen.

In het kloppende hart van Villages Nature Paris bevindt zich de Lakeside Promenade met restaurants, winkels, een wijnbar, etc. Vanuit de verschillende zaken, heb je dankzij grote raampartijen voortdurend contact met de natuur en de omgeving. Daarin verschilt het concept wezenlijk van de gekende Center Parcs Market Dome, waar alles zich meer binnen concentreert.


“Reisagent centraal in distributiestrategie”

“Daar waar Center Parcs jarenlang de kaart van de directe verkoop trok, staat de reisagent vandaag centraal in de distributiestrategie,” aldus Nathalie Sterckx. Het ontwikkelde een speciale tool die de reisagent toegang geeft tot de volledige portfolio van de groep. Sinds vandaag krijgen in een eerste fase alle Thomas Cook Travel Shops en de Neckermann reiskantoren toegang tot de online FBA tool (Center Parcs, Sunparks en Villages Nature Paris). Daarnaast krijgen ook de reiskantoren die deelnamen aan de studiereis naar Villages Nature Paris toegang tot het platform. “Een aangepaste commissie voor de reisagent is voorzien en hangt af van de reisbureauketen,” aldus Nathalie. Het platform voor de reisagent biedt ‘live’ beschikbaarheden en prijzen, die overigens dezelfde zijn via de pro-website als via de website voor directe verkoop, wat zorgt voor de nodige prijspariteit. In Peer wordt een callcenter, te bereiken via 011616423, exclusief voor de reisagent opgezet. Je betaalt er wel een dossierkost van 29 euro, welke je als reisagent kan vermijden door via de webtool de verblijven van je klant te boeken. Daarnaast heeft TUI een aanbod van 10 Center Parcs en heeft het ook Villages Nature in zijn portfolio.

Voor meer informatie kan u contact opnemen met Nathalie Sterckx (sales manager indirect sales Belux) van de Pierre & Vacances – Center Parcs Group via nathalie.sterckx@groupepvcp.com


Reisagenten aan het woord

Didier Durieux (Voyages Leroy): “Villages Nature Paris is ronduit prachtig! Ik wil zeker niet overdrijven, maar de omgeving en de vergezichten zijn fenomenaal! Bij het krieken van de dag is het park echt op z’n mooist. Het valt me op hoe vriendelijk en behulpzaam het personeel is. Het meest spectaculaire is natuurlijk het subtropisch zwembad Aqualagon. De omvang van de zwembaden, zowel binnen als buiten, is gigantisch. De verschillende buizen zorgen voor het nodige avontuur! Het ecologisch karakter van het park, o.a. met een selectieve huisvuilsortering, vind ik echt een pluspunt en een verkoopsargument. De waaier aan activiteiten is zeer uitgebreid, en dat voor jong en oud.”

Jenny Nagels (TCTS Zaventem): “De locatie van Villages Nature Paris, vlakbij Disneyland Parijs, is uitstekend. De bereikbaarheid is ook heel goed, zowel met de wagen als met de trein via het TGV-station Marne-la-Vallée. Villages Nature is een echte meerwaarde voor de Pierre & Vacances – Center Parcs portfolio. Het park situeert zich weliswaar in de iets duurdere categorie, maar daar hebben we binnen onze klantenportfolio heel wat vraag naar. Je krijgt dan ook heel wat inclusieve extra’s aangeboden. Bovendien is alles op voorhand netjes geregeld. Bij aankomst krijgt de gast een elektronische armband, waarmee hij letterlijk en figuurlijk alle deuren van het park kan openen. Het park heeft een maximale capaciteit van 4000 gasten, maar je hebt nooit het gevoel dat je in een massa mensen terecht komt. Alles is zo ruim en gericht op de natuur. In de Aqualagon waande ik me even in een plaatselijk tropisch woud (lacht)! We zijn heel tevreden dat we dankzij de nieuwe tool voor de reisagent toegang krijgen tot het volledige aanbod aan vakantieparken, en dat met een aangepaste commissie.”

Doriane Wauthier (Travel Experts): “Villages Nature is een zeer gevarieerd park, met een aangepast aanbod voor alle leeftijden. Ook voor de allerkleinsten zijn tal van activiteiten voorzien. Het zwembad is echt fenomenaal, en ook dat voor jong en oud. Zo is er het afzonderlijk kindergedeelte, wildwaterbanen en een Spa voor gasten die willen relaxen. Het ecologisch karakter van het park helpt zeker in de verkoop, gezien mensen steeds meer op een duurzame manier willen reizen.”

Janique Robert (Janique Voyages): “Ondanks het feit dat het park heel wat gasten kan ontvangen, was ik positief verrast dat alles er zo rustig aan toe ging. Er heerst een zeer relaxte sfeer en dat in een groene omgeving. Vanuit Villages Nature Paris is alles mogelijk: genieten van een citytrip Parijs, een dagje Disneyland Parijs of gewoon ontsnappen aan alle drukte en genieten van alle faciliteiten in het park. De supermarkt biedt een uitgebreid gamma aan producten, rekening houdend met alle mogelijk intoleranties en allergieën, en dat aan zeer democratische prijzen. De themarestaurants vielen ook erg in de smaak. Ik vind het een meerwaarde dat de wagens niet meer mogen parkeren vlak voor de deur (ook niet tijdens het uitladen). In het park heeft elke verblijfszone z’n eigen parking, waarna de gast zich op loopafstand bevindt van zijn cottage of appartement.”

Comments