Edito

Einde winterseizoen?

Bij het blitz-verblijf van het TM-team eind oktober op het populaire Griekse eiland Kreta n.a.v. de jubileumjaargang viel de sterke bezetting van diverse vakantiehotels (zoals de White Palace Grecotel) alle collega’s toch wel op.

En toch is dit thema – seizoensverlenging in de Middellandse Zee vakantieregio’s – een oeroud gebeuren – dat 20 jaar geleden al in de picture stond in een tijdperk waarin de toenmalige chartermaatschappijen deze bestemmingen uitsluitend tussen begin april en eind oktober aanvlogen.

Maar in vele vakantiegebieden tekent zich de jongste jaren toch wel een merkwaardige kentering af.

Diverse t.o.’s aan bv. de Turkse Riviera bieden nu al met het eindejaar en de wintermaanden voor senioren en medioren betaalbare langdurige vakantieaccommodaties aan. Zo goedkoop, volgens enthousiaste klanten, dat zowel het fysieke klimaat – rond de 15° – als het sociale verbroederingsgebeuren een verblijf hier aangenamer maken dan gewoon in de kille wintermaanden thuis in West-Europa te blijven, ver van alle contacten met gelijkgezinden.

En nochtans blijven sommige landen als Italië en ook regio’s in Griekenland onverbiddelijk vasthouden aan deze 6 à 7 maanden actieve business.

Punt is dat voor vele vakantiegangers – ook omwille van de klimaatverandering – de echte zomerperiode echt te heet is om aangenaam rond te reizen of aan het strand te verblijven, terwijl men op bv. Kreta, Rhodos of Antalya zonder probleem tot eind november perfect in zee kan zwemmen. En toch sluiten de meeste hotels eind oktober.

Nieuw is ook dat op Mallorca een privaat-publieke stichting (onder de naam Palma 365) het wintertoerisme rondom de metropool Palma de Mallorca verder wil stimuleren. Ook hier biedt de gevarieerde infrastructuur aan horeca, bezienswaardigheden, golf- en fietsvakanties enorme opportuniteiten voor een ‘andere vakantiesfeer’ dan in de eivolle zomermaanden.

En dit tegen een achtergrond met een socio-demografische piramide – de bevolking wordt immers ook in al onze omringende landen snel ouder- waarbij de actieve millennials in de eerstkomende decennia de meest waardevolle groep gaan vormen voor de reisindustrie van morgen.

Het is inderdaad in een globaliserend marktgebeuren – waarbij vandaag mondiaal heel het jaar door gereisd wordt – dat klanten tussen oktober en april nauwelijks bij hun keuzebestemming geraken aan de Middellandse Zee, gewoon omdat de hotelier, ondanks zijn dure investeringen, de deuren sluit en zijn businessmodel op een goed half jaar moet ronddraaien. Vandaag zijn méér dan ooit nieuwe projecten aan de orde – met airlines die blijven vliegen en hotelketens die aangepast inspelen op een nieuw wintercliënteel: flexibel, sportief, culinair en cultureel, in een vertrouwde sociale omgeving.

Dit wordt ongetwijfeld het nieuwe mantra van een verwelkomende hotelindustrie aan de Middellandse Zee.