Newsflash, Reisindustrie

ECTAA: “bescherm Europese passagiers tegen faillissement van luchtvaartmaatschappijen”

Na het recordaantal faillissementen van luchtvaartmaatschappijen in 2017 roept ECTAA de Europese Commissie op om een efficiënt mechanisme in te voeren waardoor Europese passagiers beschermd worden tegen het faillissement van luchtvaartmaatschappijen.

Tijdens de laatste drie maanden hebben drie belangrijke Europese  luchtvaartmaatschappijen hun operaties gestopt: Air Berlin, Monarch Airlines en NIKI. Daarbij werden veel passagiers gestrand achtergelaten in het buitenland. Voor diegenen die nog niet vertrokken waren was er niet echt vooruitzicht op het claimen van een terugbetaling van niet gebruikte tickets.

De cijfers spreken boekdelen :

  • Monarch Airlines: meer dan 110.000 passagiers van Monarch waren in het buitenland gestrand als gevolg van de plotse mededeling, terwijl nog eens 750.000 mensen betaald hadden voor vluchten, die niet langer voorzien waren.
  • Air Berlin : minstens 180.000 klanten die vluchten hadden geboekt die geannuleerd zijn, zullen niet terugbetaald worden.
  • NIKI : in totaal werden 410.000 boekingen ( 210.000 via reisbureaus en 200.000 directe) geannuleerd.

In totaal werden meer dan een miljoen reservaties getroffen door het faillissement van deze drie bedrijven.

In rapporten van 2011 en 2013 erkende de Europese Commissie dat het proportioneel aantal door faillissementen van luchtvaartmaatschappijen getroffen passagiers over het algemeen klein is, maar dat de impact op deze passagiers erg beduidend kan zijn. De Europese Commissie besloot dat er geen nood was aan wetgeving op dat vlak. De Commissie zei: Verordening 261/2004 biedt een afdoend wettelijk kader voor hulp aan passagiers in het geval van insolventie. De Commissie deed- toen – een aanbeveling aan de lidstaten : versterk de nationale bepalingen wat licenties voor luchtvaartmaatschappijen (Verordening 1008/ 2008) betreft, dit om voor passagiers beschermende maatregelen te plannen en in uitvoering te brengen in het geval dat een luchtvaartmaatschappij haar licentie verliest.

De drie recente financiële crashes van luchtvaartmaatschappijen tonen net het tegendeel aan. Klanten van Monarch Airlines en van NIKI, die enkel een vlucht aangekocht hadden, zijn niet in staat geweest een terugbetaling te krijgen onder Verordening 261/2004. In het geval van Air Berlin was er een voortschrijdende afname van het aantal operaties, doch evenwel met een lange reeks afzeggingen van vluchten, waarvoor passagiers niet in staat waren terugbetaling te eisen.

Tegen deze achtergrond roept ECTAA de Europese beleidsmakers op om een specifieke Europese reglementering in te voeren die de luchtvaartmaatschappijen verplicht bij te dragen tot een verplicht mechanisme dat de passagiers beschermt tegen het financieel falen en waarvan de kost kan opgenomen worden in de ticketprijs. Dit beschermend mechanisme moet van toepassing zijn op alle Europese luchtvaartmaatschappijen en in de sterkst mogelijke mate ook op niet Europese carriers  voor alle vliegtickets verkocht in de EU.

Het recent faillissement van een reeks luchtvaartmaatschappijen, de tiende grootste inbegrepen, herinnert er ons op een scherpe manier aan dat luchtvaartmaatschappijen zonder meer fragiel zijn. Met de in aantocht zijnde verdere consolidatie van de Europese luchtvaartmarkt wordt het de hoogste tijd dat luchtvaartmaatschappijen verplicht garanties bieden tegen hun eigen financieel falen, net zoals reisbureaus en tour operators dat sinds lang doen.

ECTAA groepeert de nationale associaties van reisbureaus en tour operators in 30 landen, waarvan 27 in EU landen. ECTAA vertegenwoordigt 70.000 bedrijven

 Meer info

  • ECTAA

Ewa Grabiak > secretariat@ectaa.org

  • Federatie Toeristische Industrie ( FTI)

Bernard Tuyttens > secretary@bto.be

 

Comments