Analyse, Newsflash

ABTO meer dan ooit terug!

Afgelopen woensdag vond de ABTO nieuwjaarsreceptie plaats in het b.House van Brussels Airlines, en dat onder massale belangstelling met meer dan 125 aanwezige reisprofessionals. De nieuwjaarsreceptie van de vereniging van Belgische touroperators is niet alleen een heel belangrijk netwerkmoment, het zet de toon voor het komende jaar!

Gefocust op de toekomst

“2018 zal zichzelf markeren als een jaar waarin we de technologische evolutie nog sterker zullen ervaren dan vorig jaar. Nieuwe bedrijfsmodellen zullen op onze markt worden geïntroduceerd en zullen een steeds veeleisender klant genereren,” aldus ABTO-voorzitter Luc Coussement. “2018 wordt voor ABTO absoluut het jaar van de groei, zowel qua aantal leden als qua impact. Ook het jaar waarin onze basiswetgeving op z’n grondvesten zal daveren. Tegelijk kleuren alle groei-indicatoren van de World Tourism Organization (WTO) groen. Het wordt ongetwijfeld een spannend nieuw jaar voor onze reisindustrie. ABTO wil zijn rol hierin meer dan ooit spelen door een goed gedefinieerde toegevoegde waarde te bieden aan z’n leden en de Belgische reissector.”

Luc Coussement keek ook even achterom. “2017 was voor ABTO ongetwijfeld het jaar van de doorstart. Een nieuwe structuur voor onze vereniging en de uitvoering van het nieuwe strategisch ABTO-plan. Zo speelde de juridische werkgroep van ABTO een belangrijke rol bij de implementatie van de nieuwe Reiswet. ABTO behaalde ook tastbare resultaten met betrekking tot de nieuwe privacy wetgeving, de General data protection regulation. ABTO ontwikkelde, in samenwerking met Safeshops een op maat gesneden GDPR-tool.”

Nieuwe website en Travel Trend Report

ABTO lanceert binnenkort een gloednieuwe website. “Los van wat vertalingen is de website volledig klaar,” aldus Coussement. “De website oogt fris en modern.” Daarnaast ging er veel aandacht naar het nieuwe ABTO Travel Trends Report, in samenwerking met Gfk. Het betreft een totaal nieuw rapportageconcept, vanwaar ABTO tijdens de nieuwjaarsreceptie in primeur het eerste overzichtsdashboard presenteerde. “Het is gebaseerd op een panelonderzoek dat een gedetailleerd beeld geeft van de georganiseerde en de niet-georganiseerde Belgische reismarkt, en dat over alle kanalen heen. Projectmanager Pierre Fivet heeft samen met zijn werkgroep en onze partner GfK deze gloednieuwe aanpak gecreëerd,” aldus Luc Coussement. Het eerste gedetailleerde rapport wordt midden maart 2018 verwacht.

ABTO reikt ‘Stars’ erkenningen uit

ABTO reikte tijdens de nieuwjaarsreceptie twee speciale ‘Stars’ erkenningen uit. Luc Coussement mocht de twee onderscheidingen uitreiken aan Geert Raes, stichter-eigenaar en directeur van Amerikaspecialist Wings ’n Wheels, en Jean-Luc Hans, directeur touroperating bij BT Tours. De erkenning komt er voor hun enorme inzet nadat beide heren als ondervoorzitters het ad interim voorzitterschap met verve voor hun rekening namen, na het overlijden van de iconische ABTO-voorzitter Claude Perignon eind 2015, en bovendien bijzonder actief meewerkten aan het nieuwe strategische ABTO-plan. Sinds de aanstelling (eind april 2017) van Luc Coussement (customer experience & service design director bij TUI Destinations Services) als ABTO-voorzitter, bleven Geert Raes en Jean-Luc Hans overigens als ondervoorzitters actief in de vakvereniging. De verkiezingen voor het nieuwe bestuur zijn, zoals statutair gepland, einde maart voorzien.

 

In de bloemetjes

ABTO zal in het nieuwe jaar ook meer inzetten op communicatie en dan via allerlei tools. Daartoe krijgt ABTO tijdelijk extra versterking met de komst van Marie-Pascale Vandekerckhove (communicatie-experte op zelfstandige basis). Luc Coussement bedankte verder Bernard Gustin, Christina Fürster en Frederic Dechamps – alle drie aanwezig tijdens de nieuwjaarsreceptie – van Brussels Airlines voor het hosten van het event in het b.House. Murat Aliciekuzel van het Ministerie van Toerisme en Cultuur van Turkije richtte als sponsor van het evenement nog een woordje tot de aanwezige reisprofessionals. Ilse Meyers (secretaris-generaal) en Laurence Feneau (secretariaat) van ABTO werden namens de leden in de bloemetjes gezet voor de uitstekende ondersteuning gedurende het hele jaar.

Bart Matthijs, adjunct-hoofdredacteur Travel Magazine

Foto’s © Travel Magazine

 

Comments